EXHIBITION

UNFREE LABOR

Who has the choice ?

10.02.2023 – 14.05.2023

Occasion

Le droit au travail est un droit humain fondamental. L’article 23 de la Déclaration universelle des droits de l’homme stipule : « Toute personne a droit au travail, au libre choix de son travail, à des conditions équitables et satisfaisantes de travail et à la protection contre le chômage. Toute personne, sans aucune discrimination, a droit à un salaire égal pour un travail égal. » Cependant, malgré l’existence de cette déclaration, à ce jour, le droit humain au travail ne bénéficie pas d’une application universelle. La Convention internationale du travail de 1930 définit le travail non libre comme « tout travail ou service exigé d’un individu sous la menace d’une peine ou que cet individu ne s’est pas offert de plein gré. » Pour de bonnes raisons, l’Organisation internationale du travail (OIT) compte la lutte contre le travail forcé ou obligatoire parmi ses tâches centrales en 2021.

L’exposition « Unfree Labor » permet au visiteur d’explorer la transition floue entre le travail libre et le travail non libre au XXIe siècle.  Les visiteurs apprendront que l’absence de choix implique inévitablement une relation de dominance-subordination.  L’exemple le plus évident est l’esclavage humain, mais il existe de nombreux exemples plus subtils qui méritent d’être examinés. Il apparaîtra clairement que le travail non libre est également présent (et combattu) en Europe centrale.  Dans la vie contemporaine, nous nous demandons ce que signifie la notion de choix pour les travailleurs ?  Comment perçoivent-ils leur situation ?  Se sont-ils demandés s’ils avaient ou non le choix dans leur vie professionnelle ?

« Unfree Labor » est une exposition engagée qui invite le visiteur à prendre position sur les thèmes présentés par le biais d’études de cas d’Allemagne, de Belgique et du Luxembourg qui devraient stimuler leur réflexion sur la question de savoir où s’arrête la décision d’accepter un emploi et où la coercition économique, juridique ou émotionnelle peut pousser une personne à accepter un emploi dans des conditions injustes.

Parmi les questions à explorer figurent des notions telles que « Qui profite de ce système ? » et « Quels sont les effets de ce système sur les personnes concernées ? ».  L’exposition demandera aux visiteurs d’examiner comment leur comportement en tant que consommateurs peut soutenir un système économique basé sur la disponibilité d’une main-d’œuvre bon marché.  Parmi les formes de travail non libre qui seront examinées figurent le faux travail indépendant, le gardiennage domestique, la prostitution et le travail en prison. 

Les visiteurs seront invités à réfléchir à ce qu’ils peuvent faire pour promouvoir le travail équitable. Certains éléments de l’exposition sont susceptibles de rappeler au visiteur sa vie quotidienne. D’autres parties de l’exposition plongeront le visiteur dans un environnement peu familier qui pourrait susciter des sentiments d’oppression ou de contrainte.  Dans l’ensemble, l’exposition devrait aider les visiteurs à acquérir une compréhension plus large du travail dans le monde dans lequel ils vivent.

                                                                                             

Children's workshops

Our Museum Educators at Musée FERRUM create workshops inspired by the permanent and temporary exhibitions. The local and national school children get to learn about the theme of work, heritage, and art playfully and pedagogically. Here is a sneak peek into THE GREAT INDUSTRY workshop created by Annick Sinner:

PAST EXHIBITIONS

THE GREAT INDUSTRY

08.10.2022 – 17.12.2022

Occasion

This year, Esch2022 shares the title of European Capital of Culture with Kaunas, the second largest city in Lithuania, and Novi Sad, the second largest city in Serbia.

To foster this relationship and highlight shared values, the three cities have launched a number of programmes and collaborations. One of these new partnerships came about naturally when Auksé, lithuanian artist and curator of community platform « Backup Stories » at M. K. Čiurlionis National Museum of Art, met Guy Assa, the director of the Esch22 projects in the municipality of Kayl. Coincidentally, just at that time Auksė curated an exhibition about the ex- workers of a shoe factory in Kaunas, and our municipality hosts the « Schungfabrik » a historic shoe factory that has been transformed into a cultural centre.

This connection and the similar history of the collapsed industry which remains ithe landscape and in the memory of citizens between Kaunas, Lithuania and the southern ‘Minett’ region of Luxembourg seemed like an exchange opportunity not to be missed during this Year of Culture!

Since 2017, a community platform « Backup Stories » which initiates the collaboration between former factory employers, artists and museum people, has been exploring the fundamental contradictions between history and fiction, real knowledge and illusion, man and machine, pain and humour. This grotesque life of workers in Soviet factories raises a constant balance between the official Soviet exterior and the private Lithuanian interior.

In 2017, this Community platform « Backup stories » opened its first exhibition, « The Great Industry », which revealed the pathology of Soviet industry, the title itself concealing a certain irony.

The third exhibition in the cycle « The Great Industry » focuses on the shoe industry and the cult producer of Soviet trainers: the factory “Inkaras” (“The Anchor” in translation) in Kaunas. The factory is not only famous for its trainers (which were of inferior quality but still desirable at the time – a kind of Soviet dream of Converse trainers). In the year 2000, a large hunger strike of workers took place here and the history of the national trade union in Lithuania began.

The exhibition “The Great Industry” is compiled for MUAR from the best ideas, community stories and documentary photos, examples of industrial production and contemporary artworks from previous exhibitions (2017 – 2020) of the community platform “Backup Stories”.

Participating Communities – former employees of Drobė, Kaspinas, Inkaras, Kaunas Paper Mill and Kaunas Radio Factory

Participating Artists – Edmundas Saladžius, Darius Petrulis

Visual Design – Julija Tolvaišytė-Leonavičienė

Architecture – Office De Architectura

Translator – Erika Lastovskytė

English Language Editor – Mary Maschio

Curator – Auksė Petrulienė

                                                                                             

 

WORKING CLASS HEROES

Working Class Heroes

Click on sides to scroll through the photos.

EN

For the good of the hard-working population!
An exhibition about Jean-Pierre Bausch, Léon Weirich and Jean Schortgen

Occasion

The purpose of the Musée vun der Aarbecht (MUAR) is to bring the themes around the world of work from the past, the present and the future closer to the public. For the cultural year Esch 2022, the museum intends to familiarise the national and international public expected for this eventful period with the socio-political work of three personalities from the region. These are Jean-Pierre Bausch (1891-1935), Léon Weirich (1878-1942) and Jean Schortgen (1880-1918).

Goal

The exhibition aims to show its visitors areas of experience of the three actors that were formative for their socio-political positions. They should understand which ideas of their time were adopted by Bausch, Weirich and Schortgen and how they wanted to change and improve the reality of life for the working classes.

As Luxembourgers, the visitors can acquire life stories from the generation of their great-grandparents and grandparents. They learn things about power, work, housing, leisure, religion, hopes and dreams that expand their picture of everyday working life in the south of the country. As foreign visitors, they can compare and reflect on their own ideas of past industrial working worlds with Luxembourgish examples.

Exhibitions cannot provide an authoritative answer to the question “what was it like exactly back then?”. However, by approaching the past with historically documented fiction, our exhibition can encourage its visitors to approach social-historical reality with their own knowledge and imagination. The presentation form of our exhibition will stimulate visitors in an entertaining way, astonish them and make them curious, make them laugh and think, but also inform and touch them seriously.

In this way, our show will contribute to a future-oriented socio-political discussion that does not take achievements in the field of labour legislation for granted and forever secured.

To view our supplement / GUIDE please click here.

                                                                                             

 

Jean Schortgen - Artist: Guy Hary

Working Class Heroes, which takes place in the FERRUM Museum, includes an extramuros element with the installation of “statuettes” representing the different characters and themes of the exhibition.

These statuettes hold a QR code that allows you to view videos of our actors interpreting some of the speeches made in the Chamber of Deputies by our “heroes”. Click here to see our videos.

With this geo-location map you can find the statuettes exact outdoor locations and access the content.

 

English